FAQ

Czyli często zadawane pytania


Pytanie 1: Jak działa tarcza podczas walki?

- zwiększa szansę na uniknięcie ciosu. Założona powoduje, że 75% to będą bloki, jednak gdy nasza postać wyszkoli obronę tarczą do maksymalnego poziomu 20 pkt, wtedy szansa na zablokowanie wzrośnie do 95%.
- Każdy blok zabiera 1 punkt wytrzymałości tarczy.
- Jeśli obrona tarczy jest znacznie niższa od ataku przeciwnika, nawet zablokowany cios ma szansę odebrać część ran!

Pytanie 2: Ile muszę być na zawodzie, zanim zacznę produkcję na poziomie nowicjusz?

- wymagane do tego jest 30 punktów zawodu, a każdy punkt odpowiada pełnej godzinie czasu realnego, który spędzisz na zawodzie nie przerywając nauki. Jednak pierwsze 30 punktów jest liczone co 15 minut. Zatem jest to czas 7 i pół godziny.

Pytanie 3: Jak poruszać się po mapie?

Możesz wybrać w Menu ---> Profil gracza jeden z dwóch sposobów poruszania się:

- ruch o kilka kratek - po kliknięciu na kratkę widoczną na mapce wokół postaci, poruszysz się automatycznie do wybranego celu (UWAGA!! Spotkasz mnie przeciwników/przedmiotów, niż w przypadku poruszania się co kratkę. Pamiętaj też, aby Twojego celu nie "przecinały" niedostępne tereny, jak wysokie góry lub mury miejskie)

- ruch o jedną kratkę - po kliknięciu poruszysz postać o jedną kratkę widoczną na mapce wokół postaci (spotkasz więcej przeciwników/przedmiotów, niż w przypadku ruchu automatycznego)

Pytanie 4: Czy opłaca się robić questa początkowego?

- tak, ponieważ za wykonanie go, otrzymasz szarego smoka i uzyskasz na koniec 1 punkt wiedzy (PW) potrzebny do zdobycia zawodu.

Pytanie 5: Dopiero zacząłem, zrobiłem jeden zawód. Kiedy będę miał wystarczająco punktów wiedzy (PW), aby zdobyć kolejne?

- każdy zawód wymaga 3 punktów wiedzy (PW).
- co poziom wzrasta 1 PW.

Pytanie 6. Jaka ilosc doswiadczenia potrzebna jest do osiagniecia danego poziomu doświadczenia w zawodzie?

doświadczenie w zawodzie od 1 do 29 - uczeń,
doświadczenie w zawodzie od 30 do 499 - nowicjusz,
doświadczenie w zawodzie od 500 do 2999 - adept,
doświadczenie w zawodzie od 3000 do 9999 - czeladnik,
doświadczenie w zawodzie od 10000 do 49999 - fachowiec,
doświadczenie w zawodzie od 50000 do 99999 - mistrz,
doświadczenie w zawodzie od 100000 do 199999 - arcymistrz,
doświadczenie w zawodzie od 200000 do 499999 - guru,
doświadczenie w zawodzie od 500000 do 999999 - mentor, 
doświadczenie w zawodzie od 1000000  w górę   - sensei. 


Pytanie 7. Co dają mi kolejne poziomy w zawodach?

- W przypadku zawodów produkcyjnych (np. kowal, zbrojmistrz) kolejne poziomy pozwalają na produkcję nowych sprzętów i przedmiotów.
- W "przetwórstwie" (np. metalurg) pozwalają produkować taniej, tzn wyższy poziom w tym przypadku potrzebuje mniej węgla i żelaza na 1 stal.
- W zawodach wydobywczych, jak górnictwo, z każdym kolejnym poziomem zwiększa się szansa na pozyskanie pożądanego surowca.

Ponadto w lokacjach wydobywczych na kolejnych poziomach w zawodach możemy pozyskiwać większe ilości za jednym kliknięciem:
x2 - czeladnik / fachowiec
x3 - mistrz / arcymistrz / guru
co także tyczy się szansy na zdobycie surowca specjalnego np. 3x szmaragd w kopalni węgla.

Pytanie 8. Co daje wtopienie kamieni szlachetnych (np. diamentu) w broń lub zbroję?

Wtopienie cennego surowca w broń zwiększa jej wartość ataku, natomiast zastosowanie tego zabiegu przy zbroi, czy innym elemencie pancerza, zwiększa wartość obrony tegoż.

diamenty i czarna perła - zwiększają fizyczny (zwykły) atak / obronę
rubin - zwiększa atak magią ognia (lub daję obronę przed magią ognia)
ametyst - zwiększa atak magią wiatru (lub daję obronę przed magią wiatru )
topaz - zwiększa atak magią wody (lub daję obronę przed magią wody )
szmaragd - zwiększa atak magią ziemi (lub daję obronę przed magią ziemi)

Ciekawsze właściwości mają poniżesze kamienie, gdyż zwiększają atak (lub obronę) magicznie od dwóch żywiołów jednocześnie:

biała perła 
serce Maeterii
smoczy agat
oko cyklonu

Dokładny opis jaki surowiec ile daje wraz z przykładem na stronie:
http://wiki.smoczyjezdzcy.pl/index.php/Ulepszanie_uzbrojenia

Pytanie 9. Jak działa magia?

- Magiczne obrażenia nie robią sobie nic ze zwykłej obrony. Przykładowo atak magią wiatru można osłabić/powstrzymać tylko i wyłącznie mając obronę przed magią wiatru. Podobnie inne rodzaje magii.
- Niektóre monstra używają magii w ataku. Niektóre są też odporne w pewnym stopniu na różne rodzaje magii używanej przez graczy.

Pytanie 10. Ile energii wróci mi po północy? Jaki jest max energii dla mojego poziomu? Minęła północ a ja wciąż nie mam dodanej energii, dlaczego?

Po kolei:
- po północy gracz otrzyma 6000 + 350 * poziom postaci... energii
- max energii to 7000 + 1000 * poziom postaci
- energia zostanie dodana przy kolejnym zalogowaniu, dlatego jeśli jeszcze w nocy chcesz otrzymać dodatkową energię, konieczne będzie wylogowanie

dodatkowo:
- każdego dnia gracz otrzyma bonus w postaci 1000 energii za członkostwo w klanie oraz kolejny 1000 za posiadanie jakiejkolwiek profesji, czyli razem można otrzymywać dodatkowe 2000
- również max energii jest zwiększony zgodnie z tymi zasadami

Pytanie 11. Jak działa kradzież? Jak się przed nią bronić? Jak często można okradać innych graczy?

- To czy zostaniemy okradzeni zależy od wartości naszego parametru zwanego "Kradzież - obrona" (KO) i od wartości parametru "kradzież" (K) osoby, która próbuje nas okraść.
- Wzór jest dość prosty. Szansa na okradnięcie gracza B przez gracza A to:
K A / K A + KO B
Po ludzku: jeśli ktoś ma kradzież 1000, a ja mam obronę przed kradzieżą 500 to szansa, że mi coś ukradnie wynosi 1000 / 1000 + 500, czyli 66%.
- Każdy gracz może okraść innego gracza nie częściej niż co 10 minut.
Przed kradzieżą możemy się bronić podnosząc cechę "Kradzież-obrona" w gildii kupców.
- Cechę kradzież można podnieść w gildii złodziei. Najłatwiej jednak bronić się przed kradzieżą nie nosząc przy sobie majątku :-)

Pytanie 12. Jak działa pancerz? Jak się oblicza obronę? Dlaczego w zakładce postaci mam napisane mniej obrony, niż wynika to z sumy ubranych rzeczy?

- W Smoczych Jeźdźcach zastosowany został innowacyjny system obliczania obrażeń w walce i obrony graczy i innych przeciwników.
- Obrona różnych elementów nie sumuje się. Np. jeśli otrzymamy trafienie w głowę - napierśnik nie ochroni nas. Chroni nas w tym przypadku tylko hełm. Obrona przy takim ataku to: obrona podstawowa gracza + obrona hełmu + obrona wierzchowca + amuletu + pierścieni + eliksiry.

Pytanie 13. Jak dołączyć do klanu? Jak utworzyć własny klan i gdzie postawić warownie? Jak podnosić kolejne poziomy warowni? Jakie korzyści mam z bycia w klanie?

Aby dołączyć do klanu nie istotny jest twój poziom, wystarczy że odnajdziesz interesujący cię klan i napiszesz wiadomość do przywódcy z prośbą o przyjęcie. Jeśli odmówi szukamy dalej.
Jeśli jednak zdecydujesz się stworzyć własny klan musisz posiadać co najmniej 15 poziom postaci i kamień węgielny w bagażu.
Warownie możesz postawić w najbardziej odpowiednim według ciebie miejscu, cała Meateria jest dla twej dyspozycji! Aczkolwiek są i też drobne przeciwwskazania tj.:
- nie można postawić warowni w bezpośrednim kontakcie z wodą(rzeka, jezioro,morze),
- nie można postawić warowni na drogach i w bezpośrednim kontakcie z innym klanem,
- nie można postawić warowni w korytarzach podziemi.

Aby warownie rozbudować na wyższe poziomy potrzebne ci będzie złoto, drewno i kamień, aby przekazać te surowce na rzecz klanu, musimy wejść do lokacji i następnie wybrać opcje rozbudowy klanu.

Bycie w klanie daje nam dostęp do zasobów magazynu i zbrojowni klanu, jak i również pomocnej dłoni ze strony członków już w nim będących. Dodatkowo otrzymujemy bonus w postaci 1k (1000) energii doliczany do codziennej racji energii po północy.

Pytanie 14. Na czym najlepiej zarabiać na początku?

Najlepszym sposobem na dorobienie się początkowego majątku jest:

- uzbrojenie się na kiermaszu w uzbrojenie jak i również troszkę pokarmu i leków na bazarze lub w sklepie, po czym wyruszenie na podbój dróg, jako postrach licznych stworzeń je zamieszkujących, za każdego zabitego potworka otrzymujesz złoto, doświadczenie oraz trofeum, które następnie możesz odsprzedać na bazarze.
- drugim wyjściem jest rozwijanie zawodu po rodzicach czyli produkowanie i sprzedawanie ich innym graczom (wiadomość informująca jaki to zawód znajduje się w poczcie - zielona ikonka z kałamarzem i piórem).
- wraz ze zdobywanym doświadczeniem awansujesz na kolejne poziomy, a za tym idzie fakt iż gdzieś może czekać na Ciebie kolejny Quest, dlatego warto się rozglądać po świecie Meaterii.

Pytanie 15. Jaki posiadam bonus rasowy?

W Smoczych Jeźdźcach każda z ras otrzymuje Bonus +10% obrażeń od broni danego typu:

Czlowiek - miecze
Trol - broń obuchowa
Elf - łuki i kusze
Krasnolud - topory
Niziolek - bronie 1-ręczne
Wampir - bronie 1-ręczne

Dodatkowo każda rasa ma mniejsze zużycie energii w czasie:

Czlowiek - wydobywania surowców w zawodzie rolnik - o 1 energii
Niziolek - każdej produkcji - o 1 energii
Trol - poruszania się po dowolnym terenie - o połowę
Elf - odpoczynku przy ognisku - 2-krotnie większa regeneracja energii
Krasnolud - wydobywania surowców w kopalniach z wymaganymi zawodami górników - o 1 energii

Pytanie 16. Czy można zmienić profesje? jeśli tak to gdzie?

Oczywiście że tak! Potrzebny ci do tego będzie napar degradacji oraz trunek (samogon) dla Wiedźmy Nienawidki której chatka znajduje się na północy Yobos.

Pytanie 17. Czy można zmienić nazwę postaci? jeśli tak to jak to zrobić?

Aby zmienić nazwę postaci należy posiadać przy sobie dekokt anonima oraz trunek (samogon) i udać się w tym celu do chatki Wiedźmy Nienawidki na północ Yobos.

Pytanie 18. Odziedziczyłem zawód po rodzicach którego nie chce kontynuować, czy mogę go usunąć i odzyskać punkty wiedzy?

Oczywiście że można! Musisz jednak w tym celu udać się do chatki Wiedźmy Nienawidki na północy Yobos z trunkiem (samogon) oraz miksturą zapomnienia.

Pytanie 19. Gdzie i czym sprawdzić czy dane monstrum żyje? / jak się miewa? / kiedy się odrodzi?

Na Wyspie Magów jest tak zwana lokacja: Potworna Otchłań, tam za pomocą groszy a mamy ich trzy rodzaje można sprawdzić:
-miedziany grosz - kiedy dane monstrum się odrodzi,
-srebrny grosz - jakie monstra aktualnie żyją,
-złoty grosz - jak się miewa dane monstrum.

Pytanie 20. Moja broń / część uzbrojenia traci wytrzymałość, czy mogę gdzieś ją naprawić? Jaki jest koszt naprawy? Czemu nie mogę naprawiać biżuterii oraz płaszczy?

Naturalnie że można naprawiać, w tym celu służy miejsce naprawy broni które znajdziesz u stóp smoczych gór.
Co do kosztów na jednorazowe naprawienie około 200-400 wzrostu wytrzymałości potrzeba 3 stali, 3 smarowidła i 35 sztuk złota.
Biżuterii oraz płaszczy nie można naprawiać ponieważ są to magiczne przedmioty.

Pytanie 21. Gdzie znajdę miejsce ulepszania broni i jaki jest koszt ulepszenia?

Miejsce ulepszania broni znajduje się na przylądku na południu Yobos.
Koszt jednorazowego wtopionego kamienia w broń / część uzbrojenia wynosi 95 sztuk złota.

Pytanie 22. Mam już 4 poziom i nie mogę atakować ani być atakowanym oraz okradać, ani być okradamy, coś nie tak?

Nie nie, spokojnie:) Po prostu chroni cię okres początkowy przed grabieżą i atakiem innych graczy trwa on do 4 poziomu włącznie. Wykorzystaj zatem ten czas na zapoznanie się z grą:)

Pytanie 23. W jaki sposób dostać się na inny ląd?

Aby dostać się na inny ląd, skorzystaj z portów:
1. na Mehas są trzy porty:
- Port w Mehas - umożliwia on podróż na Wyspę Magów oraz Yobos
- Port przy Górach smoczych - umożliwia on podróż na Yobos
- Wężowa przystań - umożliwia on podróż do portu w Mehas oraz na Wyspę Nowicjuszy

2. Z Portu na Wyspie Magów możesz płynąć na Mehas albo Yobos

3. Na Yobos są dwa porty:
- Port Yobos - umozliwia on podróż do Portu Mehas, Wyspe Magów oraz do portu przy Górach Smoczych
- Przystań Żebraków - umożliwia podróż na Wyspę Ala ad-Din oraz do portu przy Górach Smoczych, a także do portu w Mehas.

4. Z wyspy Nowicjuszy można płynąć do Wężowej Przystani oraz Przystani Żebraków.

5. Z wyspy Ala ad-Din można płynąc do portu przy Górach Smoczych oraz do Przystani Żebraków.

Ponadto można skorzystać z Portali które znajdują się na:

1.Wyspie Magów i teleportuje on nas natychmiast na północ Yobos, wchodząc do niego wrócimy ponownie na Wyspę Magów.

2. Wyspie Nowicjuszy i teleportuje on nas natychmiast na Wyspę Ala ad-Din, i podobie w drugą stronę

Pytanie 24. Nie mogę się ruszyć! co zrobić?

Są cztery warianty które należy sprawdzić( przy próbie ruszenia się wyskoczy ci chmurka która określi także powód dlaczego nie można się ruszyć):

- brak Kondycji - jeśli Kondycja spadnie do 0 ( w skrajnych przypadkach poniżej zera) użyj pokarmu aby ją uzupełnić.
- brak Zdrowia - jeśli Zdrowie spadnie do 0 należy tak jak wyżej uzupełnić je w tym wypadku lekiem.
- brak Energi - jeśli Energia spadnie do 0 ( podobnie jak w przypadkach powyżej i nie mając przy sobie ani pokarmu ani leku) wystarczy rozpalić ognisko, zielona Klepsydra i poczekać aż się Energia troszkę napełni.
- przeciążenie - oznacza że w naszym plecaku jest więcej rzeczy niż mamy miejsca, takie przypadki mogą się zdarzyć podczas wydobywania surowców na wyższych stopniach rozwoju zawodów wydobywczych gdzie jest bonus x2 lub x3, lub gdy nasz ośrodek lokomocji "padnie" wtenczas trzeba wyrzucić część bagażu aby móc wyrównać poziom przepełnienia do rzeczywistej pojemności Bagażu.

W przypadku gdy żadne z powyższych warunków nas nie dotyka i nie można się ruszyć, należy zgłosić błąd na forum w temacie: "Błędy w grze... Dziękuję za każde zgłoszenie!:)" i poczekać cierpliwie na reakcję autorów.

Pytanie 25. Znalazłem błąd, gdzie zgłosić?

Gdy znajdziemy Błąd/Bug należy go natychmiast zgłosić któremuś z autorów gry na priv bądź na forum w wątku:"Błędy w grze - zgłaszamy błędy, których jesteśmy pewni, że są błędami."

Mile widziany opis błędu :-)

Pytanie 26. Inny gracz naruszył regulamin - gdzie to zgłosić?

Jeśli zauważymy coś dziwnego, nietypowego u innych graczy co może naruszać regulamin, bądź gdy dany gracz zachowuje się niestosownie, wulgarnie wtenczas najlepiej napisać do któregoś z Autorów z opisem sytuacji i dowodem aby móc poprzeć swoją skargę( np w formie screena - zrzutu ekranu), albo w przeznaczonym do tego wątku na forum: "Chciałbym się poskarżyć..."

Pytanie 27. Gdzie rozpocząć szkolenie broni? Jak się ono odbywa i jakie są zakresy?

Rozpoczęcie szkolenia broni odbywa się w gildii wojowników - chodzi o wyrażenie zgody na rozpoczęcie szkolenia przez naszą postać. Każdy typ broni to 5 PW(Punkty Wiedzy)

System sprawdza ile razy i jaką bronią uderzyłem przeciwnika. W podsumie walki dodaje x punkcików do sumy zebranych punktów wyszkolenia. Ilość trafień - ilość punktów.
Szkolimy tylko poprzez walkę.

Poziomy wyszkolenia ( podane w c.t. = celnych trafień w czasie walki z przeciwnikiem)

I do 5.000
II do 12.000
III do 21.000
IV do 32.000
V do 45.000
VI do 60.000
VII do 77.000
VIII do 96.000
IX do 117.000
X powyżej

za każdy poziom dostajemy 1% bonus ataku danym typem broni.
bonus ten jest dodawany przed dodaniem bonusu rasowego i bonusu od profesji (w tej kolejności), więc to maksymalne 10% może dać całkiem dużo dodatkowego ataku.

Pytanie 28. Gdzie znajdę gorzelnika?

Gorzelnik znajduje się na kontynencie Yobos. Jeśli niedawno zacząłeś grę, prawdopodobnie wciąż znajdujesz się na Mehas i konieczna będzie przeprawa statkiem. Kliknij na mapę świata (trzecia ikona od dołu w lewej kolumnie) i sprawdź gdzie znajduje się najbliższy port i gorzelnia.

Pytanie 29. Ile kondycji i energii tracę przy poruszaniu się?

Więcej na stronie: http://wiki.smoczyjezdzcy.pl

Pytanie 30. Do czego służą Monety Maeterii (MM)?

Dzięki Monetom Maeterii możesz:
  1. Odnowić energię o 5000 za każdą 1 MM
  2. Podnieść zdrowie, kondycję i manę do 3-krotności swojego maksimum
  3. Przetopić kamienie szlachetne na większe kamienie (kliknij tutaj po więcej informacji)
  4. Wyciągnąć kamienie szlachetne z broni lub uzbrojenia
  5. "Kolejkować" karmienie smoka-chowańca (kliknij tutaj po więcej informacji)
  6. Wysłać smoka na kolejną wyprawę automatycznie, bez konieczności logowania się do gry
  7. Zakupić rzadkie mikstury w sklepie, tj koktajl Tabula Rasa itd.
  8. Odzyskać broń lub uzbrojenie, które uległo zniszczeniu
  9. Sprawdzić statystyki monstrum itd w Potwornej Otchłani


Pytanie 31. Jak zdobyć Monety Maeterii (MM)?

Można zakupić MM w profilu gracza wspierając tym samym dalszy rozwój gry, stosując jedną z dostępnych opcji:
  1. Przelew bankowy za pośrednictwem PayPal lub PayU (więcej informacji w menu --> profil gracza)
  2. Wysłanie SMS
Istnieje również możliwość zdobycia MM zupełnie za darmo poprzez:
  1. Zdobycie badge'y
  2. Wypełnienie ankiety
  3. Zaproszenie nowych graczy (aż 100MM)
  4. Kliknięcie w banner na stronie głównej gry (każdy z nich daje szansę na zdobycie 1 MM)
  5. Kupno MM od innych graczy na Kiermaszu Monet niedaleko młyna w mieście Yheria na Mehas
  6. Uczestnictwo w konkursach organizowanych co jakiś czas przez Autorów Gry lub innych graczy

Smoczy Jeźdźcy 2008-2024 All Rights Reserved